11 februar 2006

Fredriksftad

Mange lurer på hvorfor Fredriksftad Blad staves med en f. Det kan de finne ut av selv (enkelte påstår at det er en slags s, og det kan de få tro om de vil). Det jeg har lurt på, er hvorfor denne f-en befinner seg der den gjør. Jeg har nemlig tenkt at den burde ha byttet plass med s-en, slik: "Fredrikfstad Blad", på samme måte som Moss Avis staves "Mofs Avis". Min teori er basert på at den tyske bokstaven ß (ss) er satt sammen av en f og s, og altså bør f være først når man skriver ss.

Nå har jeg dog funnet ut at f-en er rett plassert i FB. Det kommer av at s-er som staves f hører til i begynnelsen av og midt i ord, men ikke på slutten. Altså skal stad staves ftad, mens Fredriks skal staves Fredriks som vanlig.

Forøvrig er visst ikke den tyske ß noen ligatur av fs, men fz. Vel vel.

Dette er alt dere trenger å vite. Men det står mer om temaet på en mindre forvirrende måte i Wikipedia-artiklene om ß og ſ.

7 kommentarer:

Anders Lundblad sa...

Du har så vitt jag vet helt rätt angående placeringen av det f-liknande s:et i FB. För övrigt antar jag att du skojar när du vidhåller att det f-liknande s:et är bokstaven f. Om du inte skämtar kan du ju jämföra de två "f:arna" i Aftenpostens logga. Se här! Clearly not the same.

Dag sa...

Du mener vel Aftenpoften (eller for å være presis: Aftenpoſten). Man ser jo tydelig at det ikke er en s, så jeg velger for enkelhets skyld å se på det som en f.

Dette er naturligvis alvorlige saker som man ikke tuller med.

Lars sa...

Aftenposten? Enhver kan se at avisen heter Aftenporten.

Dag sa...

Aftenporten? Nå begynner jeg å bli usikker. Også fordi Udresfeavifen ikke følger logiske regler overhodet.

Anonym sa...

kul! du kan din tyska du... :)

Anonym sa...

typiskt... Anna skulle det ju va... :) nu låter det som om det är en exotisk spanjorska som oxå kan tyska...ju. :)

Dag sa...

Ikke minst kan jeg mine tyske ligaturer. Men nå er ß på vei ut, og da er det ikke så mange igjen av dem å kunne. Hyggelig at du kommenterer i bloggen, forresten!