Den som har ører han høre!
Den som har ører, han høre!
Noe er galt med ærodynamikken i mitt venstre øre. Når jeg sykler, kan det pipe og hvine som de gamle Volvoene gjorde, og i morges, like før Floa, laget det til overmål forskjellige toner. Det ønsker jeg ikke å finne meg i, for det har aldri vært* meningen at øret skal lage sine egne lyder!
*) Den oppmerksomme leser merker sikkert det helt umotiverte og utilsiktede ordspillet, ”Harald riv ert”.
8 kommentarer:
He he he..jeg tok den ikke med en gang..jeg leste kommentaren för jeg leste stykket... trist det der med pipelyder i öret når du sykler... nesten tinitus...det kanskje er en type tinitus som kun drabbar cyklister...
Kanskje du er en mutant? Da blir spørsmålet om denne egenskapen øker overlevningsevnen eller reproduksjonstakten, slik at dette blir en del av menneskets evolusjon. Det er ikke utenkelig at det gjør det, etter min mening. Hvis du lærer deg til å tolke disse pipelydene, kan du merke hvor fort du sykler, om vinden blåser o l uten å se. Det kan vise seg avgjørende for overlevingsevnen i et syklende samfunn. Mitt råd blir at du ser på dette som en ressurs, en slags 6. sans. En annen mulig fordel, er at dette vanskeliggjør snakking i mobiltelefon under sykling. Det reduserer risikoen for velting, og kan også ses som et fremskritt.
Takk Lars! Endelig et vitenskaplig forholdningssett..
Det med mutasjon virker interessant. Du har i hvert fall ikke arvet dette etter faren din, med mindre det henger sammen med det at han har hatt tre Volvoer i 240-serien.
P.S.
Legg merke til at dette er skrevet i 3. person. I slike spørsmål kan det være trygt med litt avstand.
Vi er alle mutanter. Det høres heldigvis verre ut enn det er. Jeg kommer tilbake med en strengt vitenskapelig analyse senere, men vil allerede nå avvise teorien om at å ha blitt utsatt for Volvo 240 kan ha noe med det å gjøre. Det høres ut som en variant av Lamarckismen, som har blitt avvist for lenge siden.
Når det gjelder Volvoene, så kan det ikke være snakk om påvirkning av arv a la Lamarck, men mer en skade fra oppvekstmiljøet.
Alle de nevnte bilene hadde vi etter at du ble født.
Dag, volvoer er ikke bra for ørene.
Når jeg blander inn Lamarck her, er det fordi han mente at egenskaper som et individ hadde tilegnet seg kunne føres videre til avkommet. Så hvis jeg har fått en skade/egenskap av å ha kjørt for mye Volvo, ville Lamarck hevde at mine barn kunne arve denne egenskapen.
Men evolusjonsteorien slik vi kjenner den nå, baserer seg på at mutasjoner videreføres ved naturlig utvalg og seksuelt utvalg (overlevelsesevne og reproduksjonstakt i innlegget til Lars).
Om denne ørepipingen er en positiv mutasjon som vil bli selektert, har jeg mine tvil om. For å vurdere overlevelsesevnen først, så tror jeg kanskje Lars overdriver innflytelsen av "det syklende samfunn" og nytteverdien av denne pipingen. I løpet av de snart 28 årene jeg har levet, har fenomenet opptrådt én gang. Sannsynligheten er alså ganske lav for at jeg i det hele tatt skal lære meg å gjøre nytte av dette, og sannsynligheten for at det skal ha innvirkning på min overlevelsesevne anser jeg derfor som forsvinnende liten. Hvis mine barn arver evnen og jeg eventuelt klarer å lære dem å bruke den, da har kanskje mutasjonen en aldri så ilten sjanse. Dette kan vi nok se bort i fra.
Når det gjelder reproduksjonstakten, så blir nok ikke den påvirket heller. Hvem i all verden synes at et pipende øre er tiltrekkende? "Sykl litt nærmere, så skal du høre noe rart!" er ikke et sjekketriks jeg har noe tro på. Bare det at det begynner med ordet "sykl" sier jo sitt.
Ellers er det mulig å tenke seg at lyden blir så plagsom at jeg sykler mindre og får bedre sædkvalitet av den grunn. Til gjengjeld blir jeg jo i dårligere form, og det reduserer både min overlevelsesevne og sannsynligheten for at jeg, om man kan si det sånn, blir seksuelt utvalgt.
Legg inn en kommentar