04 november 2007

En genser

Fredriksftad Blad har trykket et bilde av ordføreren vår i en Bandidos-genser.

Som tidligere nevnt har jeg sagt at det å få en systemskifte her i byen er litt mer spennende enn jeg liker, men da var det ikke dette jeg tenkte på. For vel er Frp uvant med å sitte i posisjon, og det medfører naturligvis at en del illusjoner brister (jf. hvordan det går med SV nå som de er i regjering), og jeg er uenig med mye av deres politikk, men nå er ordførerens tillit undergravet og jeg irriterer meg over hvordan FB har blåst opp denne saken.

Slik jeg ser det, har avisen satt et slags rykte på forsiden. Et MMS-bilde uten kjent fotograf og som godt kan være manipulert er jevngodt med et rykte i mine øyne. Er det en nyhet at folk sender fleipete e-poster nå? FB været tydeligvis blod og trykket bildet likevel.

FB mener at de har handlet rett uansett, fordi enten 1) er bildet ekte og altså er det vel noe muffens med vår nye ordfører, eller så 2) er det manipulert og altså er noen (som etter avisens nitidige etterforskning har vist seg å være en partifelle) som vil sverte henne. Men hvis 2 er tilfelle, så er det først når bildet kommer i avisen at det kan sverte henne. Så lenge det sirkulerer som en MMS er det bare et rykte som er relativt harmløst med mindre avis gjør det til en sak. Med andre ord bærer avisen ved til det bål «noen» har tent, som ellers kunne sloknet av seg selv. Å «få det frem i lyset» for at hun skal kunne forsvare seg, er nok et vikarierende motiv.

Og det er ikke nødvendigvis noe muffens med ordføreren hvis 1 er tilfelle heller. De fleste har noe dumt på samvittigheten, og den som er uten synd, kan kaste den første sten. Skulle like å vite om FBs redaktør og journalister har klart å holde sin sti ren når de er i såpass innflytelsesrike posisjoner.

For meg ser det mest ut som at dette hengsler på den anklagedes evne til å håndtere mediepresset. Hvis et PR-firma hadde vært inne i bildet* i sakens begynnelse, tipper jeg saken ville kokt bort ganske fort. Jeg mener det er galt hvis ordføreren skal bli presset ut av sin stilling i praksis fordi hun ikke har gode nok medierådgivere.

Hun har min tillit.

PS. Håper ikke avisen får med seg at jeg har skrevet en rekke useriøse leserbrev gjennom noen år, eller at jeg ved et uhell kom til å kjøpe en hettegenser med dødningeskaller på, som jeg, sikkert på grunn av manglende dømmekraft, bruker likevel.

*) Beklager dette utilsiktede ordspillet.

17 kommentarer:

Arvid sa...

Tiltredes!

Lars sa...

Du benekter altså at du kjenner fotografen.

Men media har funnet ut at fotografen er ingen annen enn Torgrim Norberg. Norberg var vår nabo gjennom mange år. Løy du når du sa at du ikke kjente fotografen, Dag? Hvorfor det? Har du noe å skjule? Er KrF Østfold involvert i en kampanje for å sverte FrP?

Du har forresten skrevet leserbrev under falsk signatur. Er du klar over at dette er straffbart, Dag? Burde ikke de folkevalgte ha høyere moral enn som så?

Denne saken blir bare større og større, jo mere man graver.

Dag sa...

Hehe.

Hvem er du som har krav til å få svar på tendensiøse spørsmålene? Har du noe å skjule?

RC sa...

Er enig at dette er blåst ut av proporsjoner. Kanskje har ordføreren hatt på seg en Bandidos-genser. So what? Kanskje hun frøs og fikk låne en genser av huseier. Samma det!

MEN - når det er sagt, så kunne ordføreren sikkert håndtert saken mindre klønete. For når hun begynner å fomle med at hun aldri har hatt på seg genseren og ikke kjenner seg igjen i huset, det er én ting. Når det viser seg at bildet er tatt i huset til ex-kjæresten, blir det hele litt dumt. Så tillegger hun at dersom hun HAR hatt på seg genseren, var det ihvertfall ikke ETTER hun ble ordfører. Enten har hun hatt den på seg, eller så har hun det ikke. Vi hadde alle husket hvorvidt vi hadde hatt på oss en slik genser eller ei... ihvertfall dersom man er litt våken.... noe jeg forventer at en ordførerkandidat er.

Så min konklusjon er at dette koker ned til troverdighet. Hun kan gå med så mange tvilsomme gensere hun vil for meg, men vær i hvertfall ærlig og redelig og si det som det er. Ellers graver man sin egen grav som politiker. For i dagens samfunn må man regne med pressen og dens makt, selv om den til tider er svært usmakelig i sin fremstillelse av diverse saker og ikke-saker.

Dag sa...

FB sår hele tiden tvil om hennes uttalelser og sier de har mer informasjon, men alt de har å komme med er rykter. I denne situasjonen forventes det nå at ordføreren skal bevise sin uskyld. Det er ikke holdbart, mener jeg.

Jon Erik Kristiansen sa...

Selvfølgelig vil FB kjøre ordføreren i denne saken. De har ingen valg. De startet en sak, og må nok forfølge den til the bitter end.
Ordføreren har ikke alliert seg med de mest troverdige vitnene i bystyret...
Hun må regne med å tåle pepper nå pga håndteringen og troverdigheten, ikke pga genseren.

Denne genseren kan vel ikke alle få tak i på Match eller Cubus.Det er litt av poenget, hvem har hun kontakt med?
Det er smart av Krf å ikke mene så mye om denne saken før de involverte har ordnet opp selv.

Anonym sa...

Dette handler ikke om genseren, men om troverdighet. Hun sa først at bildet var manipulert. Senere fikk pipa en annen lyd.
1. Man vet om man har en slik genser eller ikke.
2. Hvis man har lånt en slik genser, husker man det. I hvertfall hvis man er så oppegående som en ordfører bør være.(Hvis bildet ikke ble tatt i et festlig lag, da)

Det er derfor merkelig at hun endrer forklaring.Hun burde vært i stand til å si: Ja, jeg hadde på meg en slik genser. Eller: Nei, jeg har aldri gått i en slik genser.

Det tror jeg de fleste mennesker hadde greid.

Derfor har hun et troverdighetsproblem uansett hva FB har gjort og ikke gjort i denne saken.

Ole

Dag sa...

For å ta om det er smart av KrF å mene noe nå først: Jeg mener vi (og Lebesby) gjør rett i å støtte ordføreren. Det blir for enkelt å vente til saken er over og så holde med vinneren.

Det vi har å forholde oss til er at ordføreren har forklart til formannskapet, og igjen i et møte med gruppelederne, at hun ikke kjenner seg igjen i bildet. FB har bare presentert rykter, og jeg stoler ikke på at avisene har sitert hverken ordføreren eller noen andre ordrett. Hvis FB hadde hatt noe mer substansielt, kunne de altså ha tatt ordføreren på fersken i å lyve for formannskapet. Det har de åpenbart ikke.

Jeg er ikke uenig i at ordførerens tillit er blitt skadet, og hun har dessverre bidratt til dette selv. Det er dumt, men ikke uopprettelig.

Saken er at FB har et troverdighetsproblem her. De gikk høyt ut med en ikke-sak, og de fortsetter i samme sporet. Som sagt har de jo ikke noe substansielt, og da tar jeg det for det det er: Et rykte.

Anonym sa...

Er enig i at det er for enkelt å vente til saken er over og så holde med "vinneren". Og på prinsippielt grunnlag" er det riktig å støtte ordføreren framfor en avis som kommer med udokumenterte påstander.Samtidig får vi håpe ordføreren har lært noe mht det å takle media. Det er viktig for at troverdigheten skal opprettholdes.
Ole

Dag sa...

Enig. Det som politikere dessverre ofte lærer i møte med media, er at man må være veldig forsiktig med hva man sier. Man vil jo ikke komme med noe som man må gå tilbake på senere, eller som kan bli "tatt" for.

Nå ser ikke jeg på fjernsyn for tiden, men det er vel fremdeles slik at politikere veldig ofte kommer med runde utsagn og sjablonmessig snakk. Det er ikke uten grunn at det har blitt sånn.

Jon Erik Kristiansen sa...

Det å vente til de involverte parter(dvs F-B og ordfører) har ordnet opp, er ikke
det samme som å vente på at en vinner blir kåret, for så å holde med den.
Krf har ingen forpliktelse til å støtte ordføreren bare pga at de sitter i posisjon sammen med Frp.

Hvorfor stille troverdigheten til F-B i tvil, pga ordførerens klønete håndtering.
Nordberg er ikke et troverdig vitne, og det er han som er hennes ess i denne saken.

Han vil ikke levere sin telefon, for å bevise saken. En kriminell ønsker ikke å levere inn sin telefon, og det er forståelig.
Det er ikke nødvendig å mene noe etterpå heller av Krf. Saken er ikke av politisk karakter, men det handler om troverdighet og det er en annen sak. Derfor bør ikke Krf mene noe om dette verken før, under eller etterpå.

Dag sa...

Det er FB egen oppførsel som gjør at de har mistet troverdighet. De har presentert en sak som baserer seg på rykter, og de har ingen vitner som kan støtte deres syn. Les Gunnar Bodahl Johansens fra Institutt for journalistikks innlegg i avisen på søndag, der sier han også at en avis er på tynn is når den lager oppslag av rykter. Og det kan vel ikke være noe problem hvis KrF mener det samme.

Jon Erik Kristiansen sa...

Tror du at F-B har laget dette bildet? Det er ikke bare rykter, men et bilde av en ordfører i er Bandidos genser.
Hadde hun sagt det som det var fra første stund hadde ting vært enklere for henne, men det gjorde hun ikke.
Jeg har ikke mindre tillit til henne nå enn før, men det sier ikke så mye.
Jeg synes det er fint at f-b tar opp en slik sak, når mange av byens befolkning har fått et slikt bilde med tekst under.
Det er heller ikke noe problem for Krf å la være å støtte henne fullt u. Det var ikke en støtte til Ordføreren GBJ fra IJ støttet, men var kritisk til F-Bs framgangsmåte.
Bildet var ikke et rykte, men et bilde av ordføreren, manifulert eller ikke. Det vet bare Hun og Torgrim Nordberg.

Dag sa...

Jo, jeg mener at det er bare et rykte i billedform. Avisen har jo ingen som kan bekrefte opprinnelsen til bildet.

Jeg tror naturligvis ikke at FB har laget bildet. Men det er jo ikke umulig at de har en avtale med Torgrim Nordberg om å få noen bilder av en eller annen som poserer i Bandidos-genser i gangen hans, som de så har manipulert inn hodet til ordføreren på og sendt fra hans mobil. Det ville ha vært under envher kritikk, men som sagt tror jeg ikke det.

Jon Erik Kristiansen sa...

Rykte eller ei. Vel, hun kunne ikke redegjøre for seg, men det er jo bare en klønete håndtering fra hennes side.

Tilbake til mitt utgangspunkt. Krf bør skille mellom en politisk sak og en slik privat opptreden fra Ordføreren, og det blir mye å forsvare om Krf legger seg på samme linje ovenfor henne i denne 4-års perioden.
Ingen er plettfrie, men folk ser henne på byen ofte ganske så #¤%%#¤&. Derfor bør Krf som parti ligge lavt med full støtte i hennes privatliv.
Hva du privat(og jeg)mener er en annen sak.
Det er ikke feighet, men fornuftig og politisk saklig, mener jeg.

Dag sa...

Ja, det var klønete håndtert.

Nå skjønner jeg bedre hva du mener med å støtte fullt ut, og her er jeg enig. En ordfører skal jo oppføre seg representativt for byen.

Dog synes ikke at jeg KrF har gått for langt ved å kritisere FB for måten de har tatt opp denne saken på og ved å tro på ordføreren fremfor avisens antydede anklager.

Jon Erik Kristiansen sa...

Krf har ikke gjort noe feil ved å kritisere F-B, for det kan det sikkert være gode grunner for.
Men jeg tror det mange ganger er uklokt å støtte gå ut med en støtte før man har fått alle /mange kort på bordet.

Det å si at vi avventer til vi har fått mer informasjon om saken kan mange ganger være klokt.

Det er ikke noen stor sak for meg, men synes at Ordføreren bør få mulighet til å vise hva hun kan i den stillingen hun er satt til, uten at avisa skal hugge henne ned før det hele har startet.

Takk for praten, Dag.