26 juni 2007

Kamera på vei

Ja ja, kjære lesere. I tillegg til en mer hyppig og fyndig oppdatering har dere vel savnet bilder på denne bloggen. Som tidligere nevnt har mitt trofaste Canon PowerShot S45 tatt kvelden. Det har tålt mye juling, men til slutt gikk linsedekselet i stykker. Etter mye og om men har jeg nå bestemt meg for hva som skal være dets efterfølger. I forhold til hvor mye tid som har gått med, tror jeg faktisk dette valget er omtrent like viktig som da vi fant vår nye bolig.

Det som avgjorde valget, var følgende: Jeg ville ha et lite kamera (mindre og lettere enn mitt forrige), god lysfølsomhet, gjerne med bildestabilisering, mulighet for manuelle innstillinger, rask seriefotografering, ikke for mange megapiksler, samt en pris på rundt 2.500,-. Da jeg ble gjort oppmerksom på Nikon P5000, kom i tillegg ønsket om rask autofokus inn i bildet.

For den svært interesserte leser, viser denne tabellen hos dpreview.com en sammenligning av kameraene jeg syntes var interessante.

Og valget? Det falt på Canon IXUS 800 IS. Det er lite, relativt rimelig, har 6 megapiksler, raske seriebilder og bildestabilisering, men mangler en del manuelle innstillinger jeg egentlig ønsker. Fujifilm FinePix F30/31fd/40fd har bedre lysfølsomhet og fokuserer automatisk på ansikter, men tar maksimalt tre bilder i serie og er vanskeligere å stille manuelt. Nikon P5000 har flere megapiksler (men visstnok med god kvalitet), langt bedre muligheter for manuelle innstillinger og attpåtil sko for blitz, men faller igjennom på autofokus (i følge hva jeg har lest) og er dårlig på seriebilder. De nyere IXUS-kameraene tilfører ikke noe jeg vil ha, bare flere megapiksler (som vanligvis ikke fører til bedre bildekvalitet uansett) og noen fancy funksjoner jeg neppe kommer til å savne.

Ingen kommentarer: