11 juni 2007

Hos kjøpmannen

Verden går jammen fremover. Hos den lokale kjøpmannen idag, var det en kunde foran meg i køen som ikke hadde dekning på sitt betalingskort (kunden altså, ikke køen). Naturligvis forberedte jeg meg på å måtte vente en stund mens kassadamen (i dette tilfellet en gutt) gjorde ett eller annet for å annulere kjøpet mens den uheldige kunden foran meg gikk for å sjekke kontoen i nærmeste minibank. Men til min overraskelse slapp jeg det. Kassadamen (fremdeles en gutt) begynte å dra mine varer foran LASER-strålen som registrerer varene (er ikke fremtiden fantastisk? ikke bare kan gutter være kassadamer, men man bruker LASER-stråler i helt vanlige kolonialforretninger).

Dette fascinerte meg, og jeg forhørte meg med gutten om hva han hadde gjort. Han hadde trykket på en knapp som gjorde at den forrige kundens handel ble lagt til side, og da kunne han fortsette med neste kunde (meg) og gå tilbake til den forrige kunden senere. Denslags var ikke mulig da jeg var kassadame for noen år siden.

I den forbindelse tillater jeg meg å mimre litt. Ettersom Sandra har kommet med noen beklagelser over sine kunder, tenkte jeg å nevne et par frustrasjoner fra min tid. Mange er nok like ennå:

  • Alle kunder kommer med de samme morsomhetene. Hvis man må vise dem hvor en vare befinner seg, sier de «Det første man blir blind på er øya», og hvis strekkodeleseren ikke registrerer en vare, sier de «Er den gratis?» Til det siste pleide jeg å forsøke å overgå dem i å være absurd ved å påstå at varen jeg hadde foran meg var utsolgt. Ingen lo noensinne av det.
  • Kunder som klager på at bæreposer koster penger. Hvis man vil spare de ørene, er man fri til å ta med seg sine egne bæreanordninger.
  • Kunder som stabler varene i hauger på samlebåndet.
  • Etc.


For mer kundefrustrasjon, se haderkunder.dk, hvor danske butikkansatte lufter sin vrede.

Ingen kommentarer: