12 februar 2007

Planet Høidahl

Oppmerksomme lesere vil ha oppdaget noe nytt på høyre side av denne blogg. Planet Høidahl, står det. Planet Høidahl? hva kan det være, spør du kanskje. Jo, i bloggkretser er planet en oppsummering av mange blogger om et emne. Emnet for Planet Høidahl er naturligvis Høidahl-ættens tanke og gjerning, som nedtegnet i deres mange og hyppige epistler.

Hvis man ønsker å ha overskriftene fra Høidahl-planeten på sin egen blogg, kan man gjøre følgende, ihvertfall de som bruker Blogger:

  1. Logg inn på Blogger og gå til Dashboard
  2. Velg Layout
  3. Velg Add a page element
  4. Klikk på Add to blog under Feed
  5. Lim inn følgende Feed URL: http://pipes.yahoo.com/pipes/0JVN2NK52xGGaE6K00qv4w/run?_render=rss
Man kan også lese overskriftene med utdrag her, men der er det litt problemer med norske tegn.

Alle bloggene som står under Høidahl på nett er med i planeten. Hvis det er flere Høidahl-blogger og jeg har utelatt noen, så gi meg en aldri så liten beskjed.

3 kommentarer:

RC sa...

Skulle da kun Arvids blogger komme frem? Åssen fungerer egentlig dette planetkonseptet? Burde ikke alle Høidahls blogger komme frem? Eller?

Jeg legger også merke til at det er noen få utvalgte datoer som ligger under Planeten... så jeg skjønner ikke dette.....

Men jeg er kanskje litt enkel...

Dag sa...

Nei, her har det skjedd noe galt. Det er ikke Planet Arvid vi snakker om her. Jeg har prøvd å rette det nå, så forhåpentligvis vil planeten snurre på plass i løpet av litt tid.

Planetkonseptet bygger på det som heter RSS, et sammendrag/uttrekk fra bloggen. De fleste blogger leverer en RSS-feed også, og det jeg har gjort for å lage Planet Høidahl, er å legge adressene til de Høidahlske RSS-ene inn i en ny tjeneste som heter Yahoo Pipes, og dermed lage en kombinert RSS.

Grunnen til at Arvids blogging har kommet øverst en stund, er at sorteringen på RSS-en tydeligvis blir nullstilt hver gang man gjør noen endringer i Pipes. Nå er sorteringen rettet, og forhåpentligvis forblir den riktig.

Hvorfor datoene bare kommer ved siden av på enkelte overskrifter, vet ikke jeg heller.

Dag sa...

Nå er det visst Lars' blogg som er prioritert i Bloggers oppsummering. Alt ser imidlertid riktig ut hos Planet Høidahl på Yahoo, så jeg håper det går seg til.