01 mai 2006

TV-fri oppsummering

Var det noen flere enn Lise som forsøkte seg på en fjernsynsfri uke? Gikk det bra?

Selv glemte jeg meg bort da jeg overnattet på hotell på torsdag. Det var ikke noe å se på, men jeg floppet rundt i sikkert ti minutter likevel (neida, ikke på de kanalene).

Dette er grunnen til at hvis jeg noen gang skal ha et fjernsyn, vil jeg ikke ha det i stuen, men et eget rom som er avsatt til fjernsynstitting. Da må man bestemme seg for å gå og se på tv, og det blir ikke like enkelt å sjekke om det er noe på. Dessuten står ikke fjernsynet på og forstyrrer når man har folk på besøk. For meg er det lite som er så voldsomt distraherende i en samtale som en flimrende skjerm i nærheten. Det kommer av at tv er konstruert for å fange og holde oppmerksomheten, og øynene og hjernen er avstemt for å følge med på bevegelse. Og i tillegg er fjernsyn usunt for kropp og hjerne, men det kan jeg komme tilbake til en annen gang.

10 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg røk på reality-programmet "sjarmørskolen", gitt.
Jeg blir så nysgjerrig når andre sier at det er gøy, og at jeg kommer til å le osv..
Det er lenge siden jeg gikk lei av reality-show, men dette programmet var faktisk underholdende, og det er mitt øverste kriterie for å se tv.
Og her kommer innrømmelse nr 2 : Jeg ble nødt til å se Frustrerte Fruer.
Innrømmelse nr 3 + 4 : Idol ( med halvt øye, siden temaet var storband, og deretter Nytt på Nytt ( med to store øyne, fordi det alltid er gøy , - og spesielt forrige fredag, med "vanlige" folk som gjester..)

Jeg synes likevel jeg klarte meg fint.


Jeg synes nok det er litt ekstremt av deg å ikke ha tv. Når du er syk, sliten, bare trenger å bli underholdt, ikke har lyst til å gjøre noe annet, - da er det godt å slå på et program man liker !
Jeg synes også det er trist å se at folk innreder stuene sine etter hvor tv skal stå, og jeg synes eget "tv-rom" funker fint !
Den skal ikke stå på, hvis man ikke skal se noe spesielt, men man skal ikke undervurdere et skikkelig godt tv-program ! Det KAN være lærerikt, det KAN få deg til å le , - hva er galt med det ?

Dag sa...

Hvorfor er det ekstremt ikke å ha tv?

Det er ikke noe galt med gode programmer. Men nyheter får jeg nok av med Det verdensomspennende Internettet, to aviser og P2. Hvis jeg har lyst til å se en film, gjør jeg det helst på kino. (Noen ganger rekker jeg ikke det før filmen går av programmet, og det er litt kjedelig, men så har jeg åpenbart hatt bedre ting å gjøre.) Serier ser jeg på PCen min av og til (som tidligere nevnt er jeg hektet på Prison Break).

Jeg kan se film på PCen også, og var jo veldig glad for det en gang jeg var sykmeldt et par uker. Men hvis ikke hukommelsen min spiller meg et puss nå, så tror jeg faktisk ikke at jeg i det hele tatt tenkte på å hente frem fjernsynet. Det eneste TV-programmet som jeg savner å se, er Nytt på Nytt (har forresten vært på Marienlyst to ganger og sett opptaket), men det kunne jeg egentlig sett på nettet. Og jule- og påskenøttene på TV2, da. Og kanskje Rikets Røst.

I alle fall er det på mange måter fjernsynet som møbel jeg ikke liker. Det tar så ufortjent mye oppmerksomhet. Hvis man er flink til å bruke av-knappen hjelper jo dét, men for meg er det beste bare å ha det i et kott.

Ellers synes jeg det var veldig artig at du prøvde å kutte ut tv for en uke! Jeg trodde ikke noen kom til å bry seg om TV Turn Off Week i det hele tatt.

Unknown sa...

Ok, jeg tok litt for hardt i.
Jeg innrømmer det.
Jeg vil derfor gjerne bytte ut ordet "ekstremt" med "uvanlig"
For det er nokså uvanlig i 2006 å sette tv-apparatet på kottet, mens resten av befolkningen bruker store penger på å få tv`n så stor som mulig, gjerne til å henge på veggen, - og det er ikke bare i stuen tv`n dominerer ( de fleste har tv i andre rom også..)

Det krever ryggrad å stå i mot !

Jeg ble litt motivert av det du skrev, til i hvertfall å være litt mer kritisk til hva jeg ser. Jeg lagde en liste over program jeg vil se, og skal forsøke å holde meg til den.

Jeg vil ikke bruke våren til å sitte foran tv`n !

Dag sa...

Mulig det er så uvanlig ikke å ha tv at det med rette kan kalles ekstremt, men det kreves ikke mye ryggrad for å stå imot å kjøpe et fjernsyn. Men det ville ha krevd en del viljestyrke å la være å se hvis jeg hadde hatt et i stuen.

Nå finnes det en del galt med tv og tv-programmer som man kan komme inn på, og det kan det hende jeg blogger om en gang, men selv trenger jeg ikke noe sterkere argument enn at min livskvalitet er bedre når min 14" Samsung står i kottet enn når den står i stuen.

Lars sa...

Du betaler vel TV lisens for din 14" Samsung som står i kottet? Den begynner vel å bli gammel forresten?

Dag sa...

Vel. Eh. Jeg vet ikke om den virker. Den er vel snart myndig?

Unknown sa...

En 18 år gammel 14"??
Det forklarer jo saken.

Si at du kjøper lodd i et lotteri som har 42" plasma-tv som gevinst, og du vinner den. Tar du den med hjem og setter den inn på kottet ?

Dag sa...

Interessant spørsmål. Det egentlige svaret er at jeg ikke kjøper lodd i lotterier med plasma-tv som gevinst, og risikoen for å vinne er dessuten veldig lav. Men likevel:

Det jeg ikke hadde gjort, er å sette den i et kott. En jeg kjenner planlegger å kjøpe seg en sånn skjerm, så det kan hende jeg hadde solgt den til ham. Ellers kan det hende jeg hadde beholdt den, og da tror jeg faktisk jeg hadde plombert eller fjernet tuneren for å slippe lisens og fjernsynsprogrammer, og så kjøpt meg Playstation.

Hvis ikke jeg hadde plombert den, ville jeg måttet velge mellom å ha tv i stuen eller å sette den på soverommet, og jeg ville neppe blitt fornøyd med noen av delene.

Unknown sa...

Så du er ikke lotteri-typen, nei
:-)

Jeg antar at du da har lest forskningsresultater som viser at Playstation er langt bedre for kropp og hjerne enn tv-titting ?
:-)
Man får i hvertfall bedre reaksjonsevne, vil jeg tro.

Dag sa...

Noen ganger kjøper jeg lodd for å støtte en god sak (som regel KrF). At Playstation er bra for deg er jo bare sunt bondevett.