07 oktober 2005

Fredsprisen går til IKEA

Jeg må si. Det har kommet som en overraskelse på meg og sikkkert de aller fleste at det i år er IKEA som blir tildelt Nobels fredspris. Mer anerkjente kandidater har jo vært Bono og det internasjonale atomenergibyrået, men så går altså en av verdens mest suksessrike bedrifter av med seieren. I ettertid må jeg innrømme at det er et klokt valg. Med IKEA-katalogen, som finnes i nær sagt alle hjem, distribueres Ingvar Kamprads budskap om fred i hjemmene til hele verden. Hvem er det som kan nekte for at husfred er den mest grunnleggende form for fred? Og vi som tenkte at compact living handlet om å få plass til alt i en liten leilighet på Østkanten åpner nå øynene opp for et allmenngyldig prinsipp som kan bringe ro til Midtøsten.

Gratulerer, IKEA!

1 kommentar:

Dag sa...

Hei, Anette! Koselig å se at du leser bloggen min. Og ja, jeg er innom din også både i ny og ne. Utrolig bra at du finner deg sånn til rette i Estland! Be blessed selv!