23 april 2005

Dårlig service på pcutstyr.no?

I fjor kjøpte jeg et minnekort til digitalkameraet mitt på pcutstyr.no. Det ligger en fire-fem stenkast unna, og når det er billig i tillegg er det ingen grunn til ikke å være patriot. Det vil si, så lenge alt virker som det skal. I vinter sluttet nemlig minnekortet å virke, og jeg mistet et par bilder som jeg veldig gjerne skulle hatt. (Blant annet ett hvor håret mitt ser ut som en tupé.)

Jeg har ikke gjort noe som skulle kunne ødelegge det kortet, så nå vil jeg at pcutstyr.no skal gi meg et som virker. Det er imidlertid et risikoprosjekt å levere tilbake ødelagte ting dit.

Returordingen
deres ser ut til å være laget for å skremme folk fra å returnere defekte varer.
For det første vil de helst ha meg til å snakke med produsenten eller importøren:

Om du er sikker på at det er defekter ved ditt produkt bør du først kontrollere om produsenten eller importøren selv har mulighet for å hjelpe deg på en rask måte.

De er påfallende behjelpelige med å lenker til importørene. I mitt tilfelle fant jeg ikke noen lenke til produsenten eller importøren, så jeg fikk gå videre. Man må ha et returnummer for å få returnere varen, og da må man skrive en feilbeskrivelse:
Feilbeskrivelse er MEGET viktig når du sender inn din vare, det er denne beskrivelsen som blir gitt til grunn ved en behandling av din retur. Viser det seg at feilbeskrivelsen er misvisende og funnet i orden etter feilbeskrivelsen vil produktet bli returnert til deg og testgebyr vil påløpe. Husk derfor MEGET nøye feilbeskrivelse som SKAL medfølge din returforsendelse, det er denne beskrivelsen som blir benyttet i testutførelsen.

Hvis en vare blir funnet i orden etter feilbeskrivelsen som var gitt med varen vil kjøper bli belastet med kr. 310,- ink mva i testgebyr pr vare, samt fraktkostnader i sakens anledning.

Uthevelsen av den siste setingen er min. Hvis jeg har vært litt upresis i feilbeskrivelsen, eller om kanskje produktet virker litt til og fra, og de ikke finner feilen når de tester, så risikerer jeg nemlig å sitte igjen med en regning på 310,- pluss frakt. Det er mye mer enn det koster å kjøpe et nytt minnekort, det. Nå har jeg tenkt å returnere varen likevel, for jeg vil ikke la meg skremme til å godta en defekt vare. Forhåpentligvis finner de feilen og alt ordner seg, men eg vil ihvertfall tenke meg om to ganger før jeg handler hos pcutstyr.no igjen.

Ingen kommentarer: