12 mars 2005

En film du skal se

Vi har akkurat vært og sett filmen Hotel Rwanda. Det er vel ikke nødvendig å gi noe resymé av handlingen her; den ivrige leser vet sikkert å finne et slikt annensteds på Det Verdensomspennende Internettet. Alt jeg vil si er at den filmen virkelig bør sees, for den er av det slaget som rører hjertet.

Vi snakker om at det som hendte i den 2. verdenskrig, med Holocaust, pogromer (bare at det ordet finnes, sier noe om hvor forferdelig virkeligheten kan være) og slike ting ikke må skje igjen. Likevel fikk folkemordet i Rwanda skje, og vi er kjent med nåværende og kommende katastrofer.

Det var et par ordvekslinger i filmen som bet seg ganske sterkt fast i meg. Den første var da et filmteam hadde gjort opptak av en massakre og lederen av hotellet sa at når omverden ser dette, vil den gripe inn. Kameramannen svarte at når de ser det vil de si "Så fælt!" og fortsette å spise.

Den andre var da den belgiske hotelleieren fortalte hovedpersonen at ingen kom til å hjelpe dem. Å redde mennesker i Rwanda ville ikke skaffe statslederne en eneste stemme.

En av mine planer er å forandre verden. Ihvertfall litt. Så selv om jeg mener det er viktig for eksempel å sørge for et godt velferdstilbud i Fredrikstad kommune, har det høyere prioritet for meg å gi min stemme til dem som hjelper mennesker i nød. Vi er så vant til å se alt mulig på TV at det skal helt ekstreme ting til før vi blir berørt. Men det går for Guds skyld faktisk an å la seg berøre, og du kan gjøre noe med det du ser.

Gå nå og se Hotel Rwanda.

Ingen kommentarer: